Sarcină

Alunele de pădure şi sarcina

Alunele de pădure se găsesc de obicei pe tot parcursul anului, însă între octombrie şi februarie se află în „forma lor maximă“.

Fructele cu coajă tare, oleaginoase: alune de pădure, nuci, fistic, migdale

Alunele de pădure sunt fructe cu coajă tare, oleaginoase, alături de nuci, fistic, castane, migdale. Mai multe studii au stabilit o legătură între consumul regulat de oleaginoase şi efectul benefic al acestora asupra sănătăţii: scăderea colesterolului, diminuarea riscului de boli cardiovasculare, diabet de tip 2, calculi biliari la bărbaţi şi cancer de colon la femei. Cantitatea ideală, asociată cu aceste beneficii, echivalează cu un consum săptămânal de aproximativ cinci porţii, de câte 30 gr porţia (la femeile însărcinate gramajul diferă). Desigur, este ideal ca dozajul să se stabilească împreună cu nutriţionistul, mai ales dacă există o afecţiune. Dietele pe „cont propriu“ se evită.

Alunele de pădure în sarcină şi nu numai

Alunele de pădure sunt surse bune de proteine, fibre şi grăsimi esenţiale, conţin preţioasa vitamină E, dar şi B-uri, vitamina A şi minerale (calciu, magneziu, fier, zinc etc). Vitamina E are efect antioxidant, protejează membrana care înconjoară celulele corpului, în special celelule roşii şi celulele albe (celulele sistemului imunitar), are rol în funcţia reproductivă şi ajută la sănătatea epidermei. O altă comoară din compoziţia alunelor de pădure este acidul folic, motiv pentru care sunt recomandate inclusiv femeilor însărcinate (dar şi în perioada de preconcepţie). Este bine ştiut că acidul folic joacă un rol important în prevenirea defectelor de tub neural în sarcină.

Bunătăţi cu alune de pădure 

Alunele de pădure se pot consuma ca atare sau ca ingredient în salate, orez, fulgi cu lapte (la micul dejun). Se folosesc, de asemenea, în tarte, prăjituri, blaturi de torturi (ori ca ornament), checuri, pandişpan. Oricare ar fi forma de consum, cantităţile nu trebuie să fie exagerate şi să nu depăşească gramajul recomandat de nutriţionist.

Atenţie! Persoanelor care au alergie la alune li se recomandă să evite fructele cu coajă tare, de tipul alunelor de pădure.

Ce spun studiile despre consumul de fructe din categoria nucilor, în sarcină

Femeile care mănâncă fructe de tipul nucilor în primul trimestru de sarcină au copii mai deştepţi, sugerează un studiu publicat pe sciencedaily.com. Memoria, atenţia şi alte abilităţi ale gândirii sunt mai bune în cazul acestor copii. Referitor la cantitatea consumată, cercetătorii spun că gravidele participante la studiu au consumat trei mâini pline de fructe de tipul nucilor – 90 de grame – în primele trei luni de sarcină (săptămânal, nu zilnic!). Fructele sunt: nuci, migdale, alune de pământ, seminţele de pin şi alunele de pădure. Efectele benefice se datorează conţinutului de acid folic şi în special de acizi graşi esenţiali – omega-3 şi omega-6.

Pe pagina news-medical.net/health, în articolul „Beneficii ale consumului de nuci în timpul sarcinii“ („Benefits of Nut Consumption During Pregnancy“), aflăm următoarele: Consumul de seminţe şi fructe oleaginoase în timpul sarcinii timpurii poate îmbunătăţi dezvoltarea neuropsihologică a copilului. S-a constatat că cei ale căror mame au consumat în jur de 74 de grame de nuci săptămânal, în primul trimestru de sarcină, au IQ-ul, memoria şi atenţia mai bune decât cei ale căror mame nu au inclus aceste alimente în sarcină.

Sunt fructele din categoria celor cu coajă tare sigure în timpul sarcinii? Dr. Emma Derbyshire, dietetician la The Health & Food Supplements Information Service şi autoarea cărţii „Nutrition in the Childbearing Years“, confirmă că fructele din categoria nucilor sunt în regulă de consumat în timpul sarcinii, exceptând, desigur, situaţia în care există o alergie alimentară la acestea.

Atenţie când achiziţionaţi alune de pădure la vrac: mirosiţi-le înainte de a le pune pe cântar, este posibil să nu fi fost păstrate în condiţiile cele mai bune, să fi mucegăit şi să aibă acel gust de rânced. De asemenea, evitaţi excesul de seminţe şi fructe oleaginoase!