Sfatul specialistului

Cum îi explicăm unui copil cu dizabilităţi măsurile de prevenire a infectării cu Covid-19?

Nu este uşor să îi explici unui copil neurotipic* măsurile de prevenire a infectării cu Covid-19. Este nevoie de un anumit fel de a comunica şi de a-i explica pe înţelesul lui şi adaptat vârstei, cum anume trebuie puse în practică. Iar atunci când copilul este unul atipic, cu nevoi speciale, procesul de transmitere a unui mesaj poate întâmpina dificultăţi. Asta nu înseamnă, însă, că este imposibil să îl facem să înţeleagă.

Pentru a primi răspunsul potrivit la întrebarea Cum îi explicăm unui copil cu dizabilităţi măsurile de prevenire a infectării cu Covid-19? şi pentru a-i ajuta, implicit, pe părinţii care se află în această situaţie, am apelat la psihologul Elena Neagu din cadrul Asociației CONIL.

„Atunci când vorbim cu un copil cu dizabilităţi, este important să cunoaștem capacitatea sa de înţelegere şi calea  lui de comunicare cu cei din jur. Așa cum bine știți, copiii cu diferite deficiențe pot avea diferite moduri de a comunica. Unii pot comunica normal, iar alții pot avea nevoie de pictograme sau diverse jocuri pentru a fi atenţi şi a înţelege mesajul transmis“, subliniază Elena Neagu.

8 sugestii esenţiale oferite de psiholog, utile în procesul de comunicare cu un copil cu dizabilităţi

Pentru ca un copil cu cerințe speciale educaționale să poată înțelege, dar mai ales aplica măsurile de prevenție cu privire la infectarea cu SARS CoV 2, iată câteva sfaturi utile:

  1. Mesajul  să fie transmis clar, sincer, în propoziţii scurte.
  2. Mesajul nu trebuie să-l sperie pe copil, ci să-l încurajeze.
  3. Mesajul poate fi transmis ca o poveste în care cel care respectă regulile este un supererou şi învinge virusul.
  4. Se pot folosi, de asemenea, pictograme sau imagini sugestive, pregătite anterior.
  5. Regulile pot fi prezentate și prin imagini sau text, pe un fundal muzical, o melodie îndrăgită de copil.
  6. Se va oferi negreșit și permanent un exemplu de comportament (arătăm copilului cum punem masca, cum o scoatem, cum ne spălăm și dezinfectăm).
  7. Se exersează comportamentul împreună cu copilul şi se repetă atât cât este nevoie.
  8. Se oferă feedback pozitiv pentru comportamentul dobândit.

În contextul situaţiei actuale, în care numărul de cazuri de infectare este în creştere, este extrem de important să respectăm regulile, să ne protejăm copiii, dar şi să-i învăţăm cum să se protejeze şi singuri. Purtați mască și respectați distanțarea! Vă vrem sănătoși! (psiholog Elena Neagu)


Asociaţia Conil încearcă să combată stereotipurile şi clişeele privind copiii speciali, promovând valori precum toleranţa şi incluziunea. Scopul Asociaţiei este integrarea copiilor cu CES în medii de lucru „tipice“, oferindu-le în acelaşi timp terapiile şi tratamentele de care au nevoie. Conil are misiunea de a oferi sprijin copiilor cu nevoi speciale şi de a educa copiii tipici pentru a evita stigmatizarea. Mai multe detalii despre activităţile Asociaţiei Conil, găsiţi pe pagina oficială a acesteia!

*„neurotipic“ este un cuvânt folosit pentru a descrie indivizi cu abilități tipice de dezvoltare, intelectuală și cognitivă.