Încă din momentul în care ai decis să îi citești copilului povești, ia în calcul și următoarele detalii. Oricât de mult îl atrag ilustrațiile colorate, e bine să știe, de mic, că o carte nu înseamnă doar poze și text.
„Prezintă-i“ coperta!
Înainte de a trece la lectura propriu-zisă arată-i coperta și spune-i în cuvinte cât mai simple, adaptate vârstei lui:
- „Aceasta este coperta!“
- „Acesta este titlul cărții!“
- „Aici este numele autorului/ autoarei, adică cel/cea care a scris cartea!“
Arată-i cu degetul ceea ce ai spus, este important. Va procesa informația mai bine. Dacă va ști aceste amănunte înainte de a învăța să citească, înseamnă că deja a făcut un pas esențial în universul cărților.
Arată-i diferența dintre poze/ imagini și cuvinte!
Chiar dacă atenția îi este atrasă, la început, de imagini (doar 6% din timpul petrecut asupra unei pagini este petrecut urmărind literele și cuvintele), spune-i, arătând cu degetul pe pagină:
- „Acestea sunt cuvinte.“
- „Mai multe cuvinte foarmează o propoziție.“
- „După fiecare cuvânt urmează un spațiu alb.“
- „La sfârșitul propoziției se află un semn, un punct, care marchează finalul ei.“
Cuvânt, propoziție, punct – iată câteva noțiuni de bază și un nou pas esențial în lumea cărților!
Să repetăm ce am învățat!
Dialogul va avansa cu cât copilul crește și înțelege mai bine. Cuvinte scurte, cuvinte lungi, cuvinte scrise cursiv și ce semnifică ele, liniuța de dialog + semnificația ei, pas cu pas, își va însuși noțiuni-cheie. Nu uitați! Cum recapitularea este baza, invitați-l la dialog și spuneți-i să arate, la rândul lui, cu degetul: coperta, titlul, autorul, cuvintele, punctul etc.