Copii

„Deschidem școala“ – un proiect care susține educația în mediile vulnerabile

Chiar dacă vara bate la ușă, ideile bune nu intră în vacanță. Ajuns la a treia ediție, proiectul „Deschidem școala“ susține și anul acesta educația în mediile vulnerabile prin soluții de digitalizare, metode de predare incluzive și consiliere psihologică.

Elevii claselor a V-a și a VI-a din 16 școli din județele Caraș Severin, Mehedinți, Gorj, Dolj, Olt, Argeș, Teleorman și Giurgiu primesc sprijin pentru consolidarea materiei la Limba română și Matematică prin proiectul de educație „Deschidem școala“.

Cui îi este adresat proiectul. Aflat la a treia ediție, „Deschidem școala“ este destinat copiilor din mediile vulnerabile, cu risc de abandon școlar sau care au avut întreruperi în procesul de învățare și au suferit pierderi școlare importante.

Statistici. Conform datelor oficiale, la Evaluarea Națională de anul trecut, ponderea elevilor din mediul rural care au luat note sub 5 este de trei ori mai mare decât în mediul urban. Totodată, 70% dintre copiii de la sate au avut medii sub 7, procentul celor cu medii între 9 și 10 fiind de doar 4,5%. Mai mult, procentul abandonului școlar este în prezent, în România, de 15,6%, cel mai mare procent fiind în mediul rural, unde 26% dintre elevi nu mai vin la cursuri.

Direcții: digitalizare, metode de predare incluzive și sprijin psihologic. Proiectul este gândit în jurul a trei direcții de acțiune: digitalizarea școlilor vizate, predarea materiei printr-o metodă accelerată incluzivă, consiliere psihologică. Cele 16 școli incluse în ediția din acest an sunt dotate cu echipamente tehnice performante (tablă interactivă, videoproiector, laptop, sistem audio), care fac predarea materiei mult mai atractivă și mai eficientă pentru elevi. De asemenea, copiii beneficiari primesc seturi de rechizite care să-i ajute în procesul de asimilare al informațiilor. În paralel cu învățarea materiei, aceștia au parte și de consiliere psihologică, cu scopul reducerii absenteismului și a abandonului școlar.

Sprijin pentru 1600 de copii. În 2021 și 2022, peste 1600 de elevi din 8 județe din sud-estul țării au beneficiat de 1580 de ore de recuperareși consolidare a materiei la Limba română și Matematică, precum și de sprijin psihologic și emoțional, în urma desfășurării a peste 80 de ore de consiliere școlară. 31 de săli de clasă au fost echipate digital. Una dintre schimbările importante generate, în urma implementării proiectului, este creșterea mediilor (notele elevilor beneficiari au crescut cu 2 până la 3 puncte), mai puține note sub 5, apariția notelor de 9 și 10.

Elevii beneficiari au fost ascultați și îndrumați de consilierii școlari, au realizat împreună experimente și activități de învățare diferențiate. Sprijinul a venit după ce, în cele mai multe dintre cazuri, s-a constatat că elevii se confruntă cu probleme familiale, bullying și chiar depresie, ori se simt descurajați și consideră că toată lumea le accentuează lipsurile fără să le vadă micile reușite.

Inițiat de Kaufland România și Asociația pentru Responsabilitate Socială Plan B, proiectul „Deschidem școala“ se desfășoară până la finalul anului școlar 2022 – 2023.

Citește și:
Practici privind implicarea copiilor în problemele de mediu