Sfatul specialistului

Cum pot să îmi conving copilul să mănânce şi legume?

Suntem încurajaţi să consumăm hrană cât mai sănătoasă, să includem legumele în meniul zilnic, să fim un exemplu în felul acesta pentru copiii noştri. Ce ne facem însă atunci când copilul nu iubeşte legumele?

Cosmina Niţu, tehnician nutriționist și consultant în diversificarea alimentației bebelușului, ne oferă câteva sfaturi de folos pentru a-i învăţa pe cei mici de la o vârstă cât mai fragedă cu legumele:

Mizaţi pe culoare! Încă din etapa diversificării alimentaţiei, oferiţi-le copiilor legume cât mai diferite, în culori variate.

Asociaţi legumele cu preparatele care îi plac!
Dacă are o preferinţă, de exemplu, pentru pateul de casă sau pentru pasta de brânză, combinaţi-le cu legume crude.

Spaghete vegetale, o alegere nutritivă şi gustoasă. Cu ajutorul unui feliator de legume, din dovlecei, zucchini, morcovi şi alte bunătăţi, puteţi face spaghete vegetale. Combinaţi-le cu un sos preferat de cel mic!

Farfurii creative. Imaginea contează şi atunci când vine vorba de mâncare – un preparat devine mult mai apetisant când este frumos şi cu talent aranjat în farfurie. Pe internet găsiţi aici o mulţime de imagini haioase cu legume în fel şi chip, numai bune de deschis apetitul celui mic.

Pizza cu blat din legume. Cine nu iubeşte pizza?! Pizza cu blat din legume se prepară uşor, sugerăm varianta din conopidă sau zucchini. Combinată cu brânzeturile preferate ale copilului şi cu topping de legume, este o sugestie de masă hrănitoare şi sănătoasă.

Smoothie-uri din legume. Sunt o altă variantă de a include legumele crude în meniul copilului. Supa rece de legume – din roşii, castraveţi, ardei roşu şi verde, ceapă verde, usturoi, ulei de măsline, apă – este o idee de a prepara legumele cât mai gustos şi mai delicios.

Wrap-uri din salate şi frunze verzi. Ce este un wrap? Un sandviş în lipie, practic frunza de salată (în cazul wrapului din salată) se umple cu legume, fâşii de carne (pui sau curcan), pastă de avocado etc şi se rulează. Compoziţia poate varia, se pot adăuga sosuri făcute în casă sau tot felul de condimente.

Cumpărături împreună. Implicaţi-i pe copii în rutina cumpărăturilor – de la mersul împreună la piaţă, până la alegerea legumelor, spălarea şi curăţarea lor acasă (dacă sunt mai mari). Îndemnaţi-i să facă propriile combinaţii şi să guste apoi.

Daţi culoare zilelor! Săptămânal sau o dată la două, trei zile, alegeţi o culoare care să se regăsească în preparat: consumaţi, de exemplu, o supă cremă de legume verzi (în situaţia în care culoarea aleasă este verde).

Stick-uri de legume la-ndemână. Nu-i aşa că atunci când avem la îndemână anumite preparate, suntem tentaţi să gustăm mai des din ele? Morcovi, castraveţi sau ardei tăiaţi în formă de stick-uri sunt o gustare bună înainte de cină sau între mese. Văzându-le mereu în casă, dar mai ales văzându-i pe părinţi că mănâncă din ele, le va încerca şi el cu timpul.

Citeşte şi: Le dăm sau nu dulciuri copiilor? Nutriţionistul ne răspunde