Sfatul specialistului

Zahărul: prieten sau dușman? Nutriţionistul ne răspunde!

Când este zahărul prieten, când duşman? Ce înseamnă o alegere alimentară corectă din perspectiva conţinutului de zahăr? În ce fructe şi legume se regăseşte zahărul natural? Sunt doar câteva dintre întrebările la care ne-a răspuns Cosmina Nițu, tehnician nutriționist și consultant în diversificarea alimentației bebelușului.

Deoarece consumul de zahăr este un subiect fierbinte al zilelor noastre şi, nu de puţine ori, ajungem să exagerăm în privinţa interdicţiei lui, am întrebat-o pe Cosmina Niţu, specialist în nutriţie, care este tipul de zahăr recomandat, în ce fructe şi alimente se regăseşte zahărul natural şi de ce este bine să citim cu atenţie etichetele de pe produse.

Când devine zahărul duşman şi în ce fel influenţează un aport ridicat de zahăr dezvoltarea unui copil? Iată, mai jos, răspunsul specialistului:

Dacă vorbim despre zahărul rafinat, în orice formă a sa (alb, brun), este un dușman. Un aport ridicat de zahăr în prima parte a vieții este strâns legat de apariţia cariilor, poate de asemenea influenţa preferinţa pentru dulce în alegerea alimentelor, copiii ajungând să refuze alimentele nutritive, mai puţin dulci. Consumul excesiv și timpuriu de alimente bogate în zahăr și înlocuitori cu indice glicemic ridicat poate conduce la apariţia prematură a obezităţii, diabetului. Pentru că acest aliment procesat, până la urmă, îl regăsim în multe alte alimente pe care le consumăm regulat (pâine, sosuri, conserve, unele tipuri de iaurt, muesli, unele cereale pentru bebeluși). De aceea, mereu sfătuiesc mamele să citească cu atenție eticheta, înainte de a cumpăra un produs.

În afară de pâine, sosuri, conserve, unele tipuri de iaurt, muesli şi unele cereale pentru bebeluşi, mai sunt şi alte produse în care se ascunde zahărul rafinat. Care sunt ele, ne spune nutriţionistul:

Nici fructele confiate, laptele vegetal îndulcit sau muesli-ul cu adaos de zahăr, iaurturile cu fructe, biscuții din comerț, nu ar trebui să fie printre opțiunile mamelor. Deoarece și aceste alimente conțin cantități mari de zahăr rafinat.

Cosmina Niţu ne prezintă avantajele consumului de alimente care conţin zaharuri naturale:

Alimentele care conțin zaharuri naturale conțin, de obicei, și alți nutrienți esențiali, inclusiv fibrele, vitaminele și mineralele. Este indicat să se folosească piureul de fructe pentru a îndulci preparatele celor mici, fructele deshidratate (fără adaos de zahăr), fără a face exces însă. Iar după vârsta de 1 an se poate folosi și mierea sau zahărul din flori de cocos care are un indice glicemic foarte mic și în compoziția căruia regăsim vitamine (din grupul B, vitamina C), dar și minerale (fier, magneziu, zinc).

Zahărul, în forma sa naturală, se regăseşte în numeroase fructe şi legume. Prin urmare, nu este necesar să adăugăm zahăr rafinat în dieta copilului:

Zahărul și alți îndulcitori artificiali nu ar trebui adăugați în mod inutil în dieta copilului. Este suficient cel pe care îl primesc zilnic, în forma sa naturală, din fructe (banană, mango, struguri, portocale, cireșe, pară, smochine etc), legume (cartof dulce, sfeclă roșie, ceapă, boabe de porumb, dovleac plăcintar, morcov etc), alături de vitaminele și mineralele din aceste alimente, dar și cel pe care îl primesc din îndulcitori naturali precum mierea.

Citeşte şi: Care sunt cele mai bune alimente pentru imunitate