Copii

Antrenarea memoriei prin lectură

Dacă sunt obişnuiţi de la vârste fragede cu cărţile, dacă li se vor citi poveşti copiilor înainte de a învăţa ei să citească, mai mult ca sigur că lectura va face parte din rutina lor zilnică.

Antrenarea memoriei prin lectură poate începe, în funcţie de vârsta copilului, cu întrebări simple legate de conţinutul textului sau al imaginilor, continuând, pe măsură ce ei cresc, cu întrebări mai complexe.

Pentru acest mod de antrenare a memoriei, prin lectură, cel mai bine este ca o poveste să nu fie citită seara, ci într-un alt moment al zilei, mai devreme. Ideal este, pentru început, ca povestea să nu fie lungă. Cei mici se plictisesc repede şi, dacă textul este stufos, şansele de a li se capta atenţia scad.

Un rol important îl are şi tonul cu care li se citeşte povestea, felul în care cititorul dă viaţă prin voce unui personaj şi se dedublează, apoi, în narator. După lectură, i se vor adresa întrebări simple: cum se numesc personajele, ce fac personajele, care este relaţia dintre ele, unde locuiesc, în ce moment al zilei are loc acţiunea etc. Pentru început, este important ca întrebările să nu fie foarte multe, ci puţine şi esenţiale (prin care să se schiţeze un rezumat al poveştii).

Exerciţiul poate avansa de-a lungul lecturilor, prin comparaţii între texte, protagonişti, găsirea de asemănări între întâmplările din carte şi cele din viaţa de zi cu zi. Genul acesta de „recapitulare“ a unor întâmplări dintr-o carte nu le antrenează doar memoria, le deschide curiozitatea şi le influenţează pozitiv creativitatea şi capacitatea de a face conexiuni între lucruri.

Te-ar putea inspira şi:
Cărţi noi pentru copii
Cărţi pentru copii de toate vârstele
Cum alegem cărţile pentru copii: 7 criterii esenţiale