Sfatul specialistului

Hidratarea copilului: ce alte surse mai avem, în afară de apă

Când este bebe, copilul îşi ia apa de care are nevoie din laptele matern. Dar pe măsură ce creşte, sursele de hidratare se diversifică.

Cosmina Niţu, tehnician nutriționist și consultant în diversificarea alimentației bebelușului, ne spune tot ce trebuie să ştim despre sursele de hidratare la sugari şi copii:

1. Prima sursă de hidratare, în cazul copiilor mici, al sugarilor, este laptele. Laptele matern sau, după caz, laptele formulă, conține suficientă apă pentru a asigura hidratarea unui sugar, în prima sa jumătate de an de viață. Alăptarea se face la cerere, tocmai pentru a asigura hidratarea bebelușului.

2. Apa este următoarea sursă de hidratare, pe care un bebeluș o primește. În alimentația copiilor, apa se introduce din prima zi de diversificare, în jurul vârstei de 6 luni, începând cu cantități mici şi crescând treptat cantitatea.

3. Care este rolul principal al apei? Pe lângă rolul de a hidrata, o cantitate suficientă de apă consumată zilnic (aproximativ 50 ml/ kg corp), ajută în prevenirea constipației. Mai mult, celulele, organele și țesuturile vor funcționa corect.

4. În afară de apă, alte surse de hidratare pentru copii sunt fructele şi legumele (în special cele cu conținut ridicat de apă, precum pepene, capșuni, citrice, castravete, roșii), sucurile  naturale (după vârsta de 1 an și nu mai mult de 100 ml-150 ml/ zi), ciorbe, supe, lapte vegetal de calitate sau lapte de origine animală.

5. Important! Ceaiurile nu ar trebui să fie folosite ca sursă de hidratare. Ceaiul se folosește doar în scop terapeutic, în cantități mici (constipatie, scaune moi), deoarece anumiți compuși ai ceaiului pot inhiba absorbția fierului din alimente. Efectul inhibitor al polifenolilor asupra absorbției fierului a fost identificat în special în ceaiul negru și ceaiurile de plante.

În cazul copiilor, hidratarea este foarte importantă. Copiii aleargă, se joacă, transpiră, depun un efort fizic mai mare decât adulții. Este esenţial să le construim o relație bună cu mâncarea, astfel încât să primească suficiente lichide din alimente și să îi ajutăm să consume suficientă apă, pe tot parcursul zilei.

Citeşte şi:
Banană şi iaurt – mic dejun sau gustare?
Care sunt cele mai bune alimente pentru imunitate?
Copilul aruncă mâncarea. Ce e de făcut? Nutriţionistul ne răspunde