Sarcină

Arsurile la stomac în sarcină: cauze şi prevenţie

Arsurile la stomac în sarcină

Arsurile la stomac în timpul sarcinii au două cauze: schimbările de natură hormonală şi apăsarea pe care o exercită fătul asupra stomacului pe măsură ce acesta creşte. Ambele cazuri duc la fenomenul de reflux, adică întoarcerea acizilor din stomac în esofag.

Care este legătura dintre hormoni şi arsurile la stomac în sarcină? În timpul sarcinii, progesteronul este produs de către placentă şi are un efect relaxant asupra muşchiului uterin. Însă, în acelaşi timp, el poate reduce şi tonusul altor muşchi: ai stomacului, intestinului, vaselor de sânge. De-aici şi arsurile la stomac, apariţia constipaţiei, a senzaţiei de picioare grele şi retenţia de apă. Cu alte cuvinte, progesteronul relaxează inclusiv valva musculară din partea inferioară a esofagului, iar alimentele şi acidul se întorc mult mai uşor din stomac în esofag, provocând în felul acesta arsurile.

Cum influenţează creşterea copilului şi a uterului arsurile stomacale? Pe măsură ce copilul şi, implicit, uterul cresc, presiunea exercitată asupra stomacului creşte şi ea. De-a lungul acestui proces, acizii gastrici sunt antrenaţi spre esofag. Apar, astfel, senzaţiile bruşte de vomă. De aceea este posibil ca, femei care nu au avut greţuri sau senzaţii de vomă în prima parte a sarcinii, să se confrunte cu ele din momentul în care copilul şi uterul iau în volum şi, prin urmare, apasă stomacul.

Legătura dintre stres şi arsurile la stomac. În afară de unele obiceiuri alimentare care pot încuraja arsurile la stomac – consumul de alimente bogate în grăsimi, mesele bogate (luate din grija de „a mânca pentru doi“), consumul de sucuri de fructe sau băuturi care conţin cofeină – trebuie luat în considerare şi factorul emoţional: stresul. Cum poate, mai exact, să cauzeze stresul senzaţia de arsură în capul pieptului? Prin faptul că ar avea o influenţă directă asupra creşterii producţie de acid gastric. Aşadar, iată cum stările de nelinişte ne controlează nu doar psihic, ci şi fizic.

Câteva sfaturi pentru a preveni/ ţine sub control arsurile la stomac:

  • Mănâncă mai puţin, dar mai des!
  • Evită preparatele condimentate, acre sau grase!
  • Nu mânca înainte de culcare!
  • Când iei masa, încearcă să ai o poziţie a corpului cât mai bună! (ţine spatele cât mai drept)
  • După fiecare masă, stai puţin în picioare sau fă câţiva paşi după ce mănânci (pentru stimularea digestiei)!
  • Poartă hainele confortabile! (Hainele strâmte pun presiune şi mai mare în jurul abdomenului.)
  • Înainte de culcare, nu îţi umple mintea cu gânduri negative! (Stai departe de sursele care îţi induc stări de agitaţie!)
  • Încearcă să înclini uşor salteaua, astfel încât capul şi umerii să fie puţin mai sus (în jur de 10 cm) pentru a preveni apariţia acidului stomacal în timpul somnului!

Referinţe:
– „Sarcina ta pas cu pas“ (Tori Kropp, Ed. Polirom)
– „What Is Heartburn?“ (www.webmd.com)
– „How to beat indigestion during pregnancy“ (www.daijiworld.com)