Sfatul specialistului

„Copilul nu mănâncă micul dejun. Îi afectează asta echilibrul de nutrienți?“ Specialistul răspunde

Copiii care iau zilnic micul dejun, tind să mănânce în general mai sănătos și sunt mai activi din punct de vedere fizic pe parcursul zilei.

De ce este important ca cei mici să nu sară peste micul dejun? Prima masa a zilei îi asigură organismului energia de care are nevoie. Dacă cel mic sare peste micul dejun, se poate simți obosit, neliniștit, iritabil. Și va simți nevoia să ia mai multe gustări în prima parte a zilei. În funcție de ceea ce mănâncă în restul zilei, poate ajunge la un echilbru atât din punct de vedere al kilocaloriilor, cât și al nutrienților. Însă micul dejun consumat la scurt timp după trezire ajută la menținerea greutății copiilor sub control, activează metabolismul, procesul prin care organismul transformă combustibilul din alimente în energie.

Pentru cei mici, micul dejun este ca un motoraș. Mai ales dacă avem un copil activ, un copil care merge la școală, care practică sport sau care pur și simplu nu stă locului o clipă. Pe langă faptul că este important să nu sară peste micul dejun, este important și ce mănâncă la prima masă a zilei. Alimentele ideale pentru micul dejun sunt cele care sunt bogate în micro-macro nutrienți – precum cerealele integrale, fructe și legume, grăsimi sănătoase, proteine – și sărace în zahăr adăgat.

Un mic dejun sănătos va ajuta copiii să fie mai activi, mai creativi, să aibă abilități mai bune în rezolvarea problemelor, să satisfacă cerințele nutriționale zilnice.

Concluzii. De multe ori, adulții se ghidează după propriile nevoi și iau o gustare la câteva ore după ce s-au trezit. Așa funcționează mai bine, asta simt că li se potrivește. Însă în cazul celor mici, micul dejun este într-adevăr „cea mai importantă masă a zilei“. Copiii care iau zilnic micul dejun tind să mănânce în general mai sănătos, echilibrat, să facă mai multă mișcare și să mențină o greutate corporală sănătoasă. Ajutându-i să-și dezvolte obiceiuri alimentare sănătoase, plecând de la luarea micului dejun, părinții îi ajută să construiască o relație sănătoasă cu hrana.


Cosmina Niţu, tehnician nutriționist și consultant în diversificarea alimentației bebelușului, este autoarea cărţii Diversificarea pas cu pas, un ghid pentru orice mamă la început de drum, ușor de citit și simplu organizat, astfel încât să poată fi parcurs fără greutate. Cartea este deja la a III-a ediție, având succes încă de la prima apariție.

Citește și alte articole semnate de specialistul în nutriție: