Ce înseamnă a pregăti un copil pentru grădiniță? Înseamnă, în primul rând, a i se vorbi despre ea în termeni prietenoși – aici va învăța o mulțime de lucruri noi, își va face prieteni noi, va desena, se va juca. Grădinița sau școala nu trebuie asociate cu o experiență negativă. Din păcate, încă mai există replici de genul: „Lasă că mergi tu la grădiniță/ școală și o să vezi cum e…“.
A pregăti un copil pentru grădiniță mai înseamnă și:
- a-l familiariza cu locul (se pot face câteva drumuri înainte de a începe grădinița, pentru a se obișnui cu rutina drumului și pentru a vedea, concret, unde va merge dimineață de dimineață);
- a-l obișnui, de asemenea, cu orele de trezire (cu o săptămână sau două înainte de a începe grădinița este ideal să se trezească la noua oră, pentru a-și forma astfel un program de somn);
- a-l învăța, treptat, să se organizeze (pregătirea hăinuțelor de cu seară, a obiectelor pe care le va lua cu el, a sticlei cu apă etc.).
Copiii reacționează diferit când încep să meargă la grădiniță – unii fac tranziția foarte ușor, alții mai dificil (plâng, vor acasă). În unele cazuri, procesul de familiarizare are loc gradual – în primele zile stă o oră, două, până ajunge la acoperirea programului normal, pe măsură ce se obișnuiește. Este important, de asemenea, ca părinții să nu le transmită starea de neliniște sau stres – grădinița este o nouă etapă și pentru părinți, „despărțirea“ are loc din ambele perspective. Atât timp cât copilul nu experimentează sentimentul abandonului și este asigurat că la finalul programului se va reîntâlni cu mami/ tati, se va simți automat mai liniștit și mai sigur pe el.
De ce, în unele situații, copilul își schimbă comportamentul când merge la grădiniță? Psihoterapeutul Constantin Cornea (clinica Medicum) răspunde pentru copiisiparinti.ro: „Copiii, atunci când intră într-un mediu nou, pot avea reacţii diferite. Pentru a se obişnui, pot avea nevoie de câteva zile sau chiar două sau trei luni. În fond, el trece de la mediul prietenos de acasă, la un nou mediu, cu persoane noi, dar şi cu un program cu care poate nu era obişnuit. Nervozitatea lui poate fi un mecanism adaptativ ce îşi va arăta roadele în perioada următoare.“ Citește răspunsul complet al psihoterapeutului aici!
Alte articole pe aceeași temă:
Începe școala! Cum alegem ghiozdanul copilului
5 jocuri pentru copii
Activităţi pentru copiii timizi
Conexiunea copilului cu familia – de ce este importantă, conform studiilor
Copilul este furios. Cum abordăm situațiile tensionate